فرا سیگنال
[ ]
اختلالات فکری و رفتاری ناشی از وسواس
نظرات

اختلالات فکری و رفتاری ناشی از وسواس

محققان با اشاره به اختلال های روحی و عملکردی بدلیل اختلال وسواس در کودک اظهار می‌کند: بعضی مشکل ها به دلیل اختلال وسواس عبارت است از تلف کردن وقت به‌ خاطر انجام رفتارهای تکراری و کلیشه‌ای، حواس پرتی و نبود توان در تمرکز کامل و به‌دنبال آن افت تحصیلی؛ همچنان خستگی ذهنی و بی‌حوصله بودن برای فکر کردن و متمرکز شدن بر روی مسئله های اصلی زندگی از دیگر عارضه های وسواس کودک است.

این روان‌شناس تاکید بر این دارند که بعضی از این اختلال ها مثل اختلال های اضطرابی، افسردگی، نداشتن‌تمرکزی برای یادگیری، نبود توجه، بیش فعالی، بی‌اشتهایی عصبی و اختلال های رفتاری مانند جویدن ناخن و تیک‌های عصبی این توانایی را دارد به دلیل وسواس فکری و عملکردی مختلف باشد. به گفته متخصصان ، برای جلوگیری از اشتباه در تشخیص اختلال وسواس در کودکان بهتر است پس از مصاحبه با کودک با اعضای خانواده کودک نیز مصاحبه شده، سوابق خانوادگی در نظر گرفته شود.

بالاخره وسواس؛ ارثی است یا اکتسابی؟

خیلی از از روانشناسان این اعتقاد را دارند که کودکان، بیماری وسواس را از والدین خود به ارث می‌برند همانطور که در بالا اشاره کردیم. البته گروهی دیگر از محققان نیز جنبه ارثی بودن آن را یک احتمال می‌دانند و اعتقاد آن ها بر این است، انتقال زمینه‏های عصبی می‏تواند ریشه و عاملی در بروز وسواس کودک باشد.

زمینه‌های عصبی هم این توانایی را دارد که ناشی از نوع تربیت سخت گیرانه در دوران کودکی، کمال‌ طلبی و نظم‌طلبی بیش از حد والدین، تحقیر شدن از سوی پدر و مادر یا ایجاد حس ترس و ناامنی در محیط خانه و خانواده باشد.

تشخیص اختلال وسواس با mehdikhalili

وقتی که عادات یا روش های رفتاری خاصی در روند زندگی عادی کودک اختلال ایجاد کند، اختلال تشخیص داده می‌شود. برای نمونه زمانی که انجام مراسم خاصی برای به خواب رفتن کودک و حساسیت او بر کنترل اسباب بازی‌هایش در زندگی او حاکم می شود و از عمل کرد بهنجار او جلوگیری کند، نیازی نیست نگران باشید.

بهترین روانشناس کودک ، دقیقا مشخص نیست که چرا برخی بچه‌ها دچار وسواس فکری-عملی می‌شوند. احتمالا یک مولفه‌ بیولوژیکی و عصبی در بروز آن وجود دارد و برخی از بچه‌های مبتلا به اختلال وسواس فکری-عملی دچار سندرم توره یا سایر اختلالات تیک نیز هستند. اینها خود نشانه این است که درمان وسواس کودکان کاری تخصصی و با مهارت می باشد که توسط درمانگران حوزه کودک انجام می شود.

اختلال وسواس فکری-عملی کودکان

بسیاری از بچه‌ها گهگاه افکاری دارند که آنها را آزار می‌دهد و ممکن است احساس کنند مجبورند در مورد این افکار کاری انجام دهند، حتی اگر این کارها منطقی نباشد. به عنوان مثال، اگر لباس مورد علاقه‌ خود را نپوشند، ممکن است نگران بدشانسی آوردن باشند. برای برخی از بچه‌ها، فکرها و میل شدید به انجام برخی اعمال همچنان پایدار و مداوم است، حتی اگر سعی کنند آنها را نادیده بگیرند یا آنها را از بین ببرند.

اگر افکار ناخواسته و رفتاری که ناچارند به خاطر آن افکار انجام دهند، مکرراَ اتفاق می‌افتد، زمان زیادی را به خود اختصاص می‌دهند؛ چیزی بیش از یک ساعت در روز، در فعالیت‌های آنها اختلال ایجاد می‌کنند، یا آنها را بسیار ناراحت می‌کنند، ممکن است دچار اختلال وسواس فکری-عملی یا اختلال وسواسی-جبری باشند که آن افکار را وسواس‌ می‌نامند و رفتارها اجبار نامیده می‌شوند.

«وسواس‌ها»، افکار، تکانش‌ها یا تصاویر تکراری و مداومی هستند که ناخواسته بروز می‌کنند و اضطراب یا پریشانی چشمگیری در شخص ایجاد می‌کنند. آنها غالباً غیرواقعی یا غیرمنطقی هستند. همچنین وسواس‌ها تنها نگرانی بیش از حد در مورد مشکلات زندگی واقعی یا مشغولیت‌های ذهنی نیستند. «اجبارها»، رفتارها یا مناسک تکراری مانند شستن دست، منظم نگه داشتن چیزها، بررسی کردن دوباره و دوباره‌ چیزها یا اعمال ذهنی مانند شمارش، تکرار بی‌صدای کلمات و اجتناب کردن هستند. برای گرفتن تشخیص اختلال وسواس فکری-عملی، وسواس‌ها یا اجبارها باید اضطراب یا پریشانی قابل توجهی ایجاد کنند، یا در روال روتین زندگی کودک، عملکرد تحصیلی، فعالیت‌های اجتماعی یا روابط او اختلال ایجاد کنند.

تحقیقات نشان می‌دهد که وسواس فکری-عملی یک اختلال مغزی است و معمولاً در خانواده‌ها زمینه  ارثی دارد، هرچند این بدان معنا نیست که اگر والدین به این اختلال مبتلا شوند فرزندشان قطعاً علائم آن را نشان خواهد داد. همچنین ممکن است کودکی بدون سابقه‌ خانوادگی دچار وسواس فکری-عملی شود.

علایم اختلال وسواس فکری-عملی

داشتن اختلال وسواس فکری-عملی به معنای داشتن وسواس، اجبار، یا هر دو است. نمونه‌هایی از رفتارهای وسواسی یا اجباری عبارتند از:

  • داشتن افکار، تکانه‌ها یا تصاویر ناخواسته‌ای که بارها و بارها رخ می‌دهد و باعث اضطراب یا پریشانی می‌شود.
  • نیاز مکرر به فکر کردن در مورد چیزی یا گفتن چیزی، برای مثال، شمردن، یا تکرار دوباره و دوباره‌ کلمات به شکل بی‌صدا یا با صدای بلند.
  • اجبار به انجام مکرر کاری. برای مثال، شستن دست، قرار دادن چیزها به ترتیبی خاص، یا بررسی کردن دوباره و دوباره‌ چیزها، مانند قفل بودن در.
  • اجبار به انجام دوباره و دوباره‌ کاری مطابق با قوانین خاصی که باید دقیقاً رعایت شود تا فکر وسواسی برطرف شود.

بچه‌ها این رفتارها را انجام می‌دهند چون احساس می‌کنند آنها از وقوع اتفاقات بد جلوگیری می‌کنند یا باعث بهتر شدن حالشان می‌شوند. با این حال، این رفتار معمولاً با خطر واقعی بروز یک اتفاق بد ارتباطی ندارند، یا اینکه آن رفتار افراطی است؛ مانند شستن دست‌ها چندین بار در ساعت.

یک باور غلط رایج این است که وسواس فکری-عملی به معنای واقعاً مرتب و منظم بودن است. گاهی اوقات، رفتارهای این اختلال ممکن است شامل نظافت باشد، اما بسیاری از اوقات شخص مبتلا به وسواس فکری-عملی بیش از اینکه روی سازماندهی و نظم دادن متمرکز باشد، روی انجام کاری که باید دوباره و دوباره انجام شود، تمرکز دارد. همچنین وسواس‌ها و اجبارها می‌توانند با گذشت زمان تغییر کنند.

تعداد بازدید از این مطلب: 1184
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

چهار شنبه 24 فروردين 1401 ساعت : | نویسنده : ولی غلامی
پیتزا و ملزومات آن با 1TouchFood
نظرات

پیتزا یک غذای بین‌المللی است که در همه کشورهای دنیا تهیه می‌شود، اما اصالت آن به کشور ایتالیا برمی‌گردد. بر اساس مطالعات انجام شده، پیتزا از دوران روم باستان وجود داشته و جزو فرهنگ غذایی مردمان آن دوران بوده است. مارکوس پورسیوس کاتو، مورخ رومی، در کتاب خود از غذایی صحبت کرده است که شباهت بسیاری به پیتزا دارد.

یک خمیر گرد و مسطح که روی آن با عسل، روغن زیتون و سبزی پوشیده شده است. در آن زمان این غذا، خوراک مردمان فقیر بوده است. مردمانی که غذاهای ساده‌ای می‌خوردند و با در دسترس‌ترین چیزها خود را سیر می‌کردند. البته پیتزایی که در آن دوران تهیه می‌شد با پیتزاهای امروزی تفاوت زیادی دارد. پیتزا تنها یک تکه نان بود که با روغن و کمی ادویه‌جات مزه‌دار میشد. در آن زمان خبری از پنیر پیتزا یا سس گوجه‌فرنگی بر روی خمیر نبود.

گوجه‌فرنگی برای اولین بار در قرن شانزدهم میلادی وارد اروپا شد و کم‌کم مورد توجه مردم قرار گرفت. مردمان فقیر از این ماده برای طعم‌ دادن به نان استفاده می‌کردند و آن را بر روی خمیر می‌ریختند. استفاده از گوجه‌فرنگی بر روی خمیر پیتزا اولین بار در منطقه‌ی ناپل دیده شد.

خمیر پیتزا

در این مطلب آموزش طرز تهیه خمیر پیتزا را برایتان بصورت کاملا حرفه ای و کاربردی قرار داده ایم. شما می توانید با مطالعه این رسپی یک خمیر پفکی بدون مخمر را بصورت حرفه ای در منزل آماده نمایید.

خمیر پیتزا انواع مختلفی دارد. امروزه برند های مختلفی نیز این خمیر ها را تولید می کنند ولی آیا کدام یک خوب است و کدام یک بهترین کیفیت را به پیتزای شما خواهد داد.

در نگارش طرز تهیه خمیر برای پیتزا سعی شده است کاربردی ترین روش ها و اصولی ترین آن ها را برایتان قرار دهیم. خودتان با همین آموزش و مطالعه آن و دیدن فیلم طرز تهیه خمیر پیتزا خانگی می توانید در منزل بهترین خمیر را طبخ کنید.

خمیر پیتزا یکی از اجزای اصلی پیتزا است. این جز اصلی یک نان کوچک است که مواد پیتزا روی آن پخش می شود. این خمیر به چند صورت در بازار موجود است.

بصورت مایه خمیر آماده – خمیر نانوایی – خمیر نیمه آماده. همه این خمیر ها برای پیتزای شما مناسب هستند. همانطور که بیان شد خمیر یکی از اصلی ترین بخش های پیتزا است. سرآشپز های حرفه ای در این بخش هر چه در توان دارند رو می کنند.

حتما مقاله خمیر پیتزا را مطالعه نمایید.

چیزی که امروزه به عنوان پیتزا می‌شناسیم، اولین بار در سال 1889  توسط یک آشپز دربار با نام رافائل اسپوزیتو پخته شد. این آشپز در شهر ناپل نانوایی داشت. او در پیتزای خود از سبزیجات، سس گوجه و پنیر بر روی نان استفاده کرد. در واقع با این کار سه رنگ قرمز، سبز و سفید را در کنار هم قرار داد تا تداعی‌کننده پرچم ایتالیا باشد.

رافائل این پیتزا را به عنوان هدیه به دربار پادشاه امبرتو و ملکه مارگاریتا فرستاد. ملکه مارگاریتا از این هدیه بسیار خوشحال شد و نام خود را بر روی آن گذاشت. پیتزای مارگاریتا اولین نوع پیتزای امروزی بود که خیلی زود جای خود را در بین مردم ایتالیا باز کرد و به عنوان یک غذای محلی به محبوبیت رسید.

کم‌کم این غذا به دیگر نقاط جهان نیز راه یافت و به یکی از پرطرفدارترین غذاهای خیابانی تبدیل شد. به مرور مواد غذایی دیگری چون سوسیس، قارچ، فلفل دلمه‌ای و … به پیتزا اضافه شد و طعم‌ و رنگی متنوع به آن داد.

ورود پیتزا به ایران به سال 1340 برمی‌گردد. در آن زمان فردی با نام داوود که به همراه دوستش به آلمان سفر کرده بود، با پیتزا آشنا شد و این غذا را با خود به ایران آورد. این دو دوست در کنار هم یک مغازه‌ی پیتزا فروشی در خیابان نوفل لوشاتوی تهران باز کردند و پیتزا را به هم‌وطنان خود معرفی نمودند. به تدریج مغازه‌های بیشتری در سطح شهر افتتاح شده و پیتزا جای خود را در بین ایرانیان نیز باز کرد.

انواع خمیر پیتزا از 1TouchFood

  • خمیر نازک
  • خمیر تخت
  • خمیر ضخیم
  • خمیر فوکاچیا

همانطور که مشاهده کردید اینها بخشی از انواع خمیر برای پیتزا هستند.

خمیر پیتزای نازک

خمیر نازک مخصوص پیتزاهایی خاص هستند. این خمیر ها لبه های ترد و بیشتر نرم دارند. این خمیر برای پیتزاهایی نظیر پیتزا ناپولی کاربرد دارد.

خمیر تخت

خمیر تخت خمیری است بسیار نازک و نرم تر. امروزه در بسیاری از پیتزا فروشی ها از این خمیر استفاده می کنند. افرادی که برای خوردن خود خیلی دقت و مراقبت دارند این خمیر را بیشتر می پسندند.

خمیر ضخیم

خمیری که لبه های بلندی دارد و از نظر ظاهری بسیار کلفت است. این خمیر زرد رنگ است و از آرد سمولینا و آرد ذرت تهیه می شود.

طعم این پیتزا بسیار متفاوت و خوشمزه است.

خمیر فوکاچیا

یکی از خمیر های بسیار خاص و تخصصی در صنعت پیتزا است. این خمیر بافتی بسیار براق دارد و روغنی است. این خمیر هم ضخیم است.

خواص پیتزا قارچ و گوشت با 1TouchFood

همیشه شنیده‌ایم که گفته‌اند، پیتزا جزو غذاهای ناسالم است و مضرات بسیاری دارد. مضرات پیتزا به دلیل استفاده از پنیر و گوشت‌های فرآوری شده در آن می‌باشد. اگر در تهیه پیتزا قارچ و گوشت از مواد سالم استفاده کنید و پنیر را نیز محدود کنید، یک غذای خوشمزه و مفید خواهید داشت. با این کار، پیتزا پیتزا قارچ و گوشت نه تنها مضر نیست، بلکه فوایدی نیز دارد که عبارتند از:

پیتزا قارچ و گوشت یکی از مفید‌ترین انواع پیتزاهاست. در این پیتزا از سوسیس یا کالباس استفاده نمی‌شود و به جای آن قارچ و گوشت بکار می‌رود. هر دوی این مواد دارای خواص متعددی بوده و برای بدن مفید هستند.

شما می توانید آموزش پیتزا خانگی را نیز در سایت 1TouchFood مطالعه نمایید.

سس گوجه‌ فرنگی موجود در پیتزا شامل ماده‌ای با نام لیکوپن می‎باشد. این ماده یک آنتی‌اکسیدان قوی است که از بروز برخی بیماری‌ها مانند سرطان‌ و بیماری‌هاي قلبی پیشگیری می‌کند. البته دقت داشته باشید که  لیکوپن زمانی جذب بدن می‌شود که گرم باشد. بنابراین باید پیتزای خود را گرم مصرف کنید تا از خواص این ماده برخوردار باشید.

شما عزیزان با مطالعه و تمرین آموزش پیتزا قارچ و گوشت قطعا می توانید این پیتزای خوشمزه را برای عزیزانتان طبخ کنید و در کنار غذاهای خود مصرف کنید. حتما انواع سس را مطالعه نمایید.

 

تعداد بازدید از این مطلب: 3309
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

یک شنبه 21 فروردين 1401 ساعت : | نویسنده : ولی غلامی

اطلاعات کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



آخرین مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
درباره ما
به وب سایت من خوش امدید
منو اصلی
لینک دوستان
آرشیو مطالب
نویسندگان
پیوندهای روزانه
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 11
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 1
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 50
:: بازدید ماه : 1344
:: بازدید سال : 4154
:: بازدید کلی : 4948
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند